Teoria T1.5

T1.5 Multiculturalitat. Una perspactiva educativa. X. LLUCH

  • Pot una societat plural generar una identitat col·lectiva?
  • Com educar per a promoure, des de la diversitat, societats cohesionades, amb sentit de comunitat, amb mecanismes de cooperació i d’integració?
  • Quina funció cap reclamar a l’escola en aquest context sòciocultural heterogeni?
  • Pot l’educació intercultural suposar una resposta a aquestes preguntes?
El debat de la multiculturalitat social des d’aquesta aparent paradoxa
      D’una banda, la constatació de la multiculturalitat (això és, de diversitat cultural) com una característica amb creixent importància en la nostra societat.
     De l’altra, els fenòmens de globalització econòmica i social que, entre d’altres ròssecs, accelera els processos d’homogeneïtzació cultural arreu del món.

OBJECTIUS

          -  educar per a viure en contextos heterogenis.
          -  crear cohesió social des de la pluralitat.
          -  construir comunitat des de la diversitat identitària.

Tres propostes fonamentals de l’educació intercultural:
  • Organitzar experiències de socialització basades en valors d’igualtat, reciprocitat, cooperació, integració.
  • Utilitzar la diversitat cultural com a instrument d’aprenentatge social.
  • Dotar els alumnes de destreses d’anàlisi, valoració i critica de la cultura.
Set propostes des de l’educació intercultural:
  1. Fer palès que la diversitat social i cultural és natural.
  2. Evidenciar que la diversitat social i cultural és un fet complex.
  3. Fer veure que la diversitat social i cultural és un avantatge per a la societat.
  4. Facilitar la vivenciació no problemàtica de la identitat.
  5. Establir un context on les interaccions siguen igualitàries.
  6. Evidenciar la naturalesa política dels conflictes presumptament culturals.
  7. Educar en el tractament dels conflictes culturals.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada